یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۱
۰ نفر

گروه اقتصادی: در حالی که با مصوبه مجلس در قانون بودجه به نظر می‌رسید تکلیف بنزین در سال جاری روشن شده باشد،‌ اظهارات رئیس جمهور در نخستین کنفرانس خبری با رسانه‌ها مبنی بر ارائه لایحه جدید بنزین به مجلس و سیاست دولت مبنی بر عرضه سهمیه‌ای و به قیمت 80 تومان تردیدهایی را در مورد بنزین و چگونگی عرضه آن ایجاد کرد.

این در حالی بود که مردم و دست‌اندرکاران عرضه بنزین و کارت سوخت خود را برای اجرای مصوبه دولت آماده می‌کردند.

همزمان از سوی برخی نمایندگان مجلس که با مصوبه بنزین در قانون بودجه مخالف بودند زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال تغییر این مصوبه و ارائه طرح جدیدی با طرح جدی شنیده شد.

اظهارات هفته گذشته حداد عادل، رئیس مجلس و درخواست وی از دولت برای اجرای مصوبه مجلس وضعیت جدیدی را گشود. اما ظاهراً دولت علی‌رغم این درخواست بر نظر خود مبنی بر ارائه لایحه جدید اصرار دارد چنان‌که برقعی رئیس سازمان مدیریت این مساله را عنوان کرد.

این شرایط نشان می‌دهد که علی‌رغم مدت کوتاه یک‌ماهه برای اجرای مصوبه بنزین، اختلاف دولت و مجلس در این زمینه ادامه دارد. اما همه مساله بنزین به اینجا ختم نمی‌شود.

در شرایطی که بازار اظهار نظر مسئولان گرم است، مردم و به‌ویژه دارند‌گان وسایل نقلیه در تب‌وتاب دریافت کارت سوخت و آمادگی برای مواجهه با آثار اقتصادی و اجتماعی افزایش قیمت و شیوه جدید عرضه بنزین هستند و بعضاً با نگرانی این شرایط را  سپری می‌کنند.

حمیدرضا حاجی بابایی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری با تأکید بر این‌که هر تصمیمی  در زمینه بنزین مبنی بر تغییر مصوبه مجلس در لایحه بودجه باید زودتر و با ایجاد امکان برنامه‌ریزی اجرایی برای ارائه خدمات به مردم انجام شود تاکید کرد: با اعلام این مطلب از سوی رئیس جمهور که لایحه‌ای برای کاهش قیمت به 80 تومان، مجلس در انتظار ارائه این لایحه است و تاکنون هیچ لایحه‌ای ارائه نشده و نشانه‌ای که حاکی از ارائه لایحه در آینده نزدیک نیست.

وی افزود: در صورت ارائه لایحه نمایندگان با دیدگاه‌های متفاوت و مختلف این لایحه را بررسی خواهند کرد و مشخص نیست که در نهایت چه پیش خواهد آمد.

این عضو هیأت رئیسه مجلس تأکید کرد: در صورت ارائه لایحه دولت به مجلس احتمال ارائه پیشنهادهایی برای تک‌نرخی کردن بنزین و یا عرضه بنزین با حذف سهمیه‌بندی بیشتر است.

وی در عین حال خاطرنشان کرد که در میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز تاکنون هیچ طرحی مطرح نشده و هر طرح یا لایحه‌ای باید در زمان مشخصی ارائه شود که مانع و مشکلی برای ارائه خدمات به مردم ایجاد نشود و مجریان زمان کافی برای برنامه‌ریزی داشته باشند.

دولت مصوبه را کامل و دقیق اجرا کند

همچنین رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 138سال جاری نیز به دولت توصیه کرد مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره بنزین را به طور کامل و دقیق اجرا کند.

رضا عبداللهی در پایان جلسه علنی مجلس درباره احتمال ارائه لایحه برای تغییر مصوبه نمایندگان ملت در خصوص بنزین گفت: مادامی که دولت لایحه‌ای تدوین و ارائه نکرده مصوبه قوه مقننه باید اجرا شود.

وی همچنین تاکید کرد اجرای قانون مصوب درباره بنزین بهتر از ارائه لایحه است و مجلس در حد بضاعت خود بهترین مصوبه را داشته است.

سهمیه بنزین خودروها

همچنین کمال دانشیار رئیس کمیسیون انرژی پیش‌بینی کرد که میزان سهمیه بنزین هر خودرو در حال حاضر در حال گذراندن کارهای کارشناسی در دولت است.

وی پیش‌بینی کرد از ابتدای خرداد 86، سهمیه بنزین هر خودروی شخصی 90 لیتر در ماه و تاکسی‌‌‌‌‌ها 750 تا 900 لیتر تعیین شود.

وی با اشاره به تمایل دولت مبنی بر بازگرداندن مصوبه مجلس در مورد قیمت بنزین از 100 به 80 تومان، گفت: با توجه به آمادگی مجلس برای اخذ رأی به لایحه دولت در مورد بنزین، چنانچه این لایحه از سوی دولت به مجلس ارائه شود، رأی خواهد آورد.

وی همچنین پیش‌بینی کرد که قیمت بنزین آزاد هر لیتر 350 تومان عرضه شود.

داستانی به نام بنزین

در صورت ارائه لایحه دولت به مجلس احتمال ارائه پیشنهادهایی برای تک‌نرخی کردن بنزین  یا عرضه بنزین با حذف سهمیه‌بندی ازسوی نمایندگان مجلس بیشتر است اما در میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکنون هیچ طرحی مطرح نشده و هر طرح یا لایحه‌ای باید در زمان مشخصی ارائه شود که مانع و مشکلی برای ارائه خدمات به مردم ایجاد نشود و مجریان زمان کافی برای برنامه‌ریزی داشته باشند.

کد خبر 19684

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز